lördag 6 augusti 2011

Samtal

På Facebook har jag en norsk flagga intill mitt foto, som många andra gjorde för att hedra offren i den hemska massakern för två veckor sedan.
Lilla A, som åkte iväg på sitt kollo dagen efter massakern och bomben, frågade mig idag- varför har du en norsk flagga på ditt foto??

Och då blev det att berätta allt detta hemska för honom, som vi undvek så mycket vi kunde när det hände ( och vi hade lyckats , för han hade inte uppfattat ett dugg av det....)

Anledningen att inte säga något då, samt sänka ljudet på TV var för att han inte skulle bli rädd, orolig och hur ska man kunna lita på att det händer något nu när jag reser iväg osv....

Så idag berättade jag detaljerat om allt som hände den dagen, både för att han frågade och för att när väl skolan börjar så kommer det säkert upp någon diskussion om detta. Och han är mycket allmänbildad generellt och snappar upp allt som händer i vanliga fall. Men denna gång genom att ha själv levt i skogen på ett läger hade han inte hört någonting alls.... vilket var bra i just den stunden.

Hans spontana reaktion var- kan man inte ha dödstraff.... och ja, det måste jag själv erkänna att det tycker jag med....... trots att jag är emot det i vanliga fall. Men trauman och kriser gör saker med en, ens innersta känslor bubblar upp.

Inga kommentarer: